E beyanname nedir sorusunun cevabı, normalde vergi dairesine bildirilme zorunluluğu bulunan belgelerin fiziki olarak teslim edilmesi yerine internet üzerinden elektronik ortamda bildirilmesidir.
Türkiye özelinde hareket edecek olursak ticari faaliyetlerle uğraşan tüm kurum ve kuruluşlar için beyanname vermenin bir zorunluluk olduğunu görüyoruz. Teknolojik faaliyetler gelişinceye kadar elle doldurulan ve fiziki olarak teslim edilen beyannameler internetin yaşamımızı son derece kolaylaştırması neticesinde artık elektornik ortama taşınmıştır. Bu nedenle e-beyanname olarak isimlendirmemiz beyanname işlemlerini internet ortamında yapmamız nedeniyledir.
Şimdi isterseniz gelin yukarıda tanımını verdiğimiz e-beyanname’nin ne olduğuna ve detaylarına dair bir giriş yapalım ve konuyu detaylıca bir tartışalım.
İngilizce karşılığı e-tax declaration olan e-beyanname vergi mükelleflerinin veya vergi sorumlularının çeşitli vergi kanunlarına göre belli dönemlerde vergi dairelerine hesapladıkları vergileri elektronik ortamda beyan ettikleri bir belgedir.
Vergi beyannamesi, bir kuruluşun kazanılan geliri devlete, devlet kurumlarına veya potansiyel vergi mükelleflerine ödenecek vergi miktarını hesaplayan belgelerin tamamlanmasıdır.
E-beyannamenin en önemli özelliği fiziki ortamda değil de elektronik ortamda hazırlanmasıdır.
E-beyanname uygulamasının aslında bir çok avantajı bulunuyor. Bu avantajların çoğu aslınd hayatmızı kolaylaştıran unsurlar. Böylelikle aslında işletmeler enerjilerini bizzat kendilerine verebiliyorlar.
E-beyanname uygulamasının sağladığı en önemli avantajları şu şekilde sıralamak mümkün:
E-beyanname uygulamasını kullanabilmek için yapmanız gereken şeylerden birisi elektronik beyanname isimli programı indirmek. Elektronik Beyanname programını Gelir İdaresi Başkanlığın’ın internet adresinden indirebilmeniz mümkün. İlgili adrese bu linkten ulaşabilirsiniz.
Üstteki linkte bulunan adrese ulaştıktan ve ilgili programı indirdikten sonra vergi dairesine e-beyanname bildiriminde bulunmanız mümkün hale geliyor.
Bu adımların öncesinde ise yapmanız gereken bir şey var: O da vergi dairesine başvurmak. Burada önemli olan nokta gerek gerçek kişilerin gerekse de tüzel kişilerin Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık Yetkisi Talep Formu isimli belgeyi doldurması. İlgili belge Gelir İdaresi Başkanlığı’na Gerekli Belgeler isimli sayfasında bulunmaktadır. Bu belgenin doldurulması ve vergi dairesine iletilmesi gerekmektedir.
Eğer başvuru yapacak kişi gerçek kişi ise başvurunun bizzat o kişi tarafından yapılması, tüzel kişi adına başvuru yapılacak ise bu durumda başvurunun kanuni temsilci tarafından yapılması gerekmektedir.
Burada önemli olan nokta yukarıda belirttiğimiz şekliyle bilgisayaranıza gerekli olan programı indirmek. Bu programı kurduktan sonra e-beyanname giriş işlemlerine başlayabiliyorsunuz.
E beyanname giriş işlemlerini yaparken internetinizin olup olmaması önemli değil. Beyannameyi rahata doldurabiliyorsunuz. Ancak doldurduğunuz formun Gelir İdaresi Başkanlığının belirttiği adrese yükselenmesi için internetiniz olması gerekiyor.
Burada yapacağınız şey Gelir İdaresi Başkanlığı’ndaki ilgili yere kullanıcı adınız ve şifrenizi girmeniz. Hazırladığınız dosyaları artık sisteme yükleyebilirsiniz.
Bu yüklemeyi yaptıktan sonra bir avantajınız var. Zira yüklemeden hemen sonra ilgili vergi dairesi dosyanızı hemen incelemeye alır ve eğer bir yanlışlık var ise size geri dönüş yapar. Dosyanın düzeltilemesini ister. Dosya da bir yanlışlık olmaması halinde vergi dairesi dosyayı onaylar ve böylece mükellefe internet üzerinden bir tahakkuk fişi gönderir.
E-beyanname düzenlemek için bazı programlara ihtiyaç duyuluyor. Bunlardan bir tanesi Java programı. Bu program sizin için e-beyanname düzenleme formunu çalıştırır. Böylelikle rahatça beyannamenizi doldurursunuz.
PDF formatına sahip dosyaların görüntülenmesini sağlamanız için de Adobe Acrobat Reader programına ihtiyacınız olacak. Zira hem beyanname hem de tahakkuk fişlerinin formatı PDF şeklinde olup bu programın bilgisayara kurulu olması gerekmektedir.
Serbest meslek erbabı, işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler ile basit usule tabi olan mükelleflerin kayıtlarının elektronik ortamda tutulmasına, bu kayıtlardan serbest meslek erbabı ile işletme hesabı esasına göre defter tutanların defterlerinin elektronik olarak oluşturulması ve saklanmasına, vergi beyannameleri, bildirim ve dilekçelerin elektronik olarak verilebilmesine, elektronik ortamda belge düzenlenebilmesine imkan tanıyan ve kapsamda yer alan mükelleflerin Gelir İdaresi Başkanlığı veri tabanında yer alan diğer bilgilerini mükelleflerin bilgisine sunan sistemdir.
06.2017 tarihinde yayımlanan 373 sayılı VUK Genel Tebliği ile Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi mükelleflerine, Hizmet Vergisi için e–beyanname zorunlu olmuştur. … Gelir Vergisi, Geçici Vergi Beyannameleri, Muhtasar ve Katma Değer Vergilerinin beyannamelerinin elektronik ortamda gönderilmesi zorunlu tutulmuştur.
28.06.2007 Tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan ve yürürlüğe giren 373 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi mükelleflerine, hiçbir hadle sınırlı olmaksızın, Hizmet Vergisi Beyannamelerini elektronik ortamda gönderme zorunluluğu getirilmiştir.
Sigortalıların cari aya ait prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içeren muhtasar ve prim hizmet beyannamesi en geç ertesi ayın 26 ıncı günü saat 23.59’a kadar yetkili vergi dairesine verilecektir.