E-Beyanname nedir? E-beyanname, vergi mükellefi olan kişilerin doldurma zorunluluğu bulunan ve vergi dairelerine iletmeleri gereken yazılı bildirimleri elektronik ortamda doldurup ilgili kuruma iletmeleridir.
Bu yazımızda e-beyanname nedir konusuyla ilgili sizlere bilmeniz gerekenleri ana başlıklar halinde sunmaya çalışacağız. Günümüzde teknolojinin hayatımızı oldukça kolay ve aynı zamanda verimli hale getirdiğine şüphe yok. İnsanlar bunu çeşitli şekillerde faydalanmak için kullanıyorlar, değil mi?
Örneğin, otomobil kullanımında bile akıllı telefonların kullanılmasıyla çok şey başarabilir ve işleri çok kısa sürede yapabiliriz. Bu sayede hayatın bizim için hayal bile edemeyeceğimiz yollarla oldukça basit ve rahat hale geldiğini söyleyebiliriz.
Şimdi, tek yapmanız gereken, internette gezinip kullanmak için istediğimiz tüm önemli bilgileri hızlı bir şekilde elde edebileceğimiz parmakların hareketi sadece.
Ve bugünlerde, daha önce de belirtildiği gibi, neredeyse herkes dizüstü bilgisayar veya tablet gibi bir çeşit elektronik cihaza sahip. Sadece bu değil, uçakların, arabaların, asansörlerin ve hayatımızı kolaylaştıran her şeyin kullanımı da aynı kategoriye giriyor.
Sonuçta, hayatımızı kesintisiz hale getirmeye yardımcı oldu. Gelişen teknolojiyle birlikte birçok işlemi artık elektronik ortamda yapar olduk. Bu bizim için gerçekten bir avantaj durumunda. Bu avantajlardan bir tanesini de e-beyanname konusu oluşturuyor. E-beyanname ile artık vergi dairelerinde uzun sıralar beklenmiyor. İş yükü azaldığı için vergi daireleri daha kolay işlemleri hallediyor. Ayrıca kağıt masrafı da azaltıldığı için bir tasarruf sağlanıyor ve hatalar en aza indiriliyor.
Burada belki de en önemli sorulardan bir tanesini e-beyanname nedir sorusunun cevabı oluşturuyor.
Beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesi uygulaması “e-beyanname” olarak isimlendiriliyor. E-Beyanname, tam otomasyona geçmiş vergi dairelerine verilecek beyannameleri kapsıyor. E-beyanname uygulamasına baktığımızda uygulamanın döner sermayeli işletmeler, il özel idareleri, belediyeler, belediyelere bağlı işletmeler, katma bütçeli idareler, mali müşavirler, noterler, kamu iktisadi teşebbüsleri ve serbest muhasebeciler tarafından kullanıldığını görüyoruz.
06.2017 tarihinde yayımlanan 373 sayılı VUK Genel Tebliği ile Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi mükelleflerine, Hizmet Vergisi için e–beyanname zorunlu olmuştur. … Gelir Vergisi, Geçici Vergi Beyannameleri, Muhtasar ve Katma Değer Vergilerinin beyannamelerinin elektronik ortamda gönderilmesi zorunlu tutulmuştur.
28.06.2007 Tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan ve yürürlüğe giren 373 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi mükelleflerine, hiçbir hadle sınırlı olmaksızın, Hizmet Vergisi Beyannamelerini elektronik ortamda gönderme zorunluluğu getirilmiştir.
Beyannamelerini SM veya SMMM’lere imzalatmak zorunda olanlar bir YMM ile tam tasdik sözleşmesi imzalayarak kendileri beyannamelerini vergi dairesinden şifre alarak verebilirler.
Bu uygulamadan yararlanabilmek için takip edilmesi gereken bazı uygulamalar ve atılması gereken bazı adımlar bulunuyor. Öncelikle belirtmek gerekiyor ki, beyannameler programlar aracılığı ile elektronik ortam üzerinden vergi dairelerine iletiliyor. Tabi bunun öncesinde yapmanı gereken bir şey var. O da vergi dairelerine başvuru yapmak. Gerek tüzel gerekse de gerçek kişilerin Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık Yetkisi Talep Formunu doldurarak başvuru yapmaları gerekiyor. Burada gerçek kişilerinin kendilerinin tüzel kişilerin ise kanuni temsilcilerinin başvuru yapması gerekiyor.
Vergi dairesine başvuru yapıldıktan sonra program indirilerek kullanıma başlanıyor. Bu noktada beyanname düzenleme programı olarak da isimlendirilen programlar Gelir İdaresi Başkanlığı’nın İnternet vergi dairesi isimli sitesinde bulunuyor. Burada sizlere kullanımdaki programların son derece işlevsel olduğunu bir hatırlatmamız gerekiyor. Nasıl kullanacağınıza dair gerekli bilgiler de ilgili internet sitesinde zaten yer alıyor.
Şimdi gelin isterseniz e-beyanname düzenleme programlarının neler olduğuna bir göz atalım. Zira bu programlar olmadan zaten bir şey yapabilmeniz mümkün değil. Bunlardan bir tanesi Java Runtıme Envıronment olarak isimlendirilen ve bizim Java olarak bildiğimiz programdır. E-beyanname düzenleme formunun çalışması için bu programın yüklenmesi gerekmektedir.
BDP olarak kısaltılan Beyanname Düzenleme Programı beyannamelerin hazırlanacağı programın adıdır. Zaman zaman güncellenen bu program ile eksiklikler giderilip yüksek bir performans sağlanıyor.
Adobe Acrobat Reader olarak isimlendirilen program ile PDF formatındaki dosyaların görüntülenmesi sağlanmaktadır. Beyanname ve tahakkuk fişleri PDF formatında görüntülendiği için Adobe Acrobat Reader programının bilgisayarınızda yüklü olması gerekmektedir.
Programlar teknoloji geliştikçe güncellenmektedir. Bu nedenle zamanla yeni versiyonları ortaya çıkmaktadır. Zaten güncelleme olduğu zaman muhakkak haberiniz olmaktadır. Yapacağınız güncelleme ile birlikte işlemlerinizi daha rahat ve hızlı bir şekilde yapabileceksiniz.
Bahsini ettiğimiz programları bilgisayarınıza indirip kurduktan sonra e-beyannameyi hazırlama aşamasına geçiyorsunuz. Bu aşamada internete ihtiyacınız bulunmuyor. İstediğiniz her türlü işlemi yapabiliyorsunuz.
Öncelikle Gelir İdaresi Başkanlığı’nın sitesine kullanıcı adı ve şifreyle giriş yapmalısınız. Ancak onun öncesinde yapacağınız şey programı kullanarak beyannameyi oluşturmanız ve gerekli olan bilgileri doğru bir şekilde hazırlamanız. Hazırladığınız e-beyannameyi artık sisteme yükleyebilirsiniz.
Bu yüklemeden sonra vergi daireleri doldurduğunuz bu e-beyanname eğer hatasız ise bunu hemen kabul edecek. Hata var ise bu durumda ilgili hatanın düzeltilmesi için kişi ya da kuruma bildirim yapacaktır. Beyanname kabul edilip onaylandığında mükelleflere online olarak tahakkuk fişi gönderiliyor. Bu fiş bilgisayar ortamında görüntülenebiliyor.
E beyanname sayesinde gönderilecek olan belgelere bakıldığında Özel İletişim Vergisi, Noter Harçları Vergisi, KDV, ÖTV, Banka Muameleleri Vergisi, Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu Kesintisi, Sigorta Muameleleri Vergisi, Damga Vergisi, Kurumlar Vergisi, MEP İştirakçileri Kurumlar Vergisi, Şans Oyunları Vergisi, Yıllık Gelir Vergisi, Muhtasar Beyanname ve KKDF şeklinde olduğunu söylememiz gerekiyor.
Bu sistemin avantajlarına baktığımızda karşımıza şu hususlar çıkmaktadır:
E-beyanname süratli bir şekilde yapılıyor ve buna bağlı olarak ciddi bir zaman tasarrufu sağlıyor.
İnternetin olduğu her yerden ulaşım sağlayabiliyorsunuz.
Hataların en aza indirildiği bir sistem olarak karşımıza çıkıyor.
Kullanan yöneticilerin rapor almalarına yardımcı oluyor.
Ayrıca geçmişte hazırlamış olduğunuz beyannamelere istediğiniz yerden ulaşım imkanı sağlamış oluyorsunuz.
Eray’ın size hazırlamış olduğu sistemle yukarıda verilenlerden daha fazlasını yapma imkanına sahip oluyorsunuz.
Burada dikkat etmeniz gereken nokta bir iş gününün 24 saat olduğu ve saatin de gece 00:00 oluncaya kadar gönderim işleminin yapılabilmesi şeklinde. Beyannameleri göndermiş olsanız bile güncelleme yapma imkanınız bulunuyor. Yukarıda yer verdiğimiz programlar vasıtasıyla güncelleme yapabilmeniz mümkün olabilmektedir. Tek yapmanız gereken şey ise düzenlemeleri doğru bir şekilde yapmak.
Burada dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta ise göndereceğiniz e-beyannamelerin bir paket dahilinde gönderilmesini sağlamak olacak. Bu paket haline getirme şartı tek bir beyanname için de geçerli olabileceği gibi çoklu gönderimlerde de söz konusu olmaktadır. Aynı anda farklı vergilere ait farklı dönemlerin beyannamelerini göndermeniz mümkün.
Burada dikkat edilmesi gereken en önemli hususun da paket dosyasının boyutuyla ilgili. Paket dosyasının boyutunun 1 MB’ı geçmemesine dikkat etmeniz gerekiyor. Eğer dosyanız bu boyutu aşarsa o zaman sistem dosyayı kabul etmiyor. Kullanıcıların bu hususa özellikle dikkat etmeleri önemli. Eray olarak biz zaten bu ayarları sizlere sunacağımız üründe yapmış bulunmaktayız. Bir sorun yaşamayacağınızdan eminiz.
Sistem daha önceki gönderdiğiniz dosyaları görmenize izin verdiği için eğer bir hata yaptı iseniz bu durumda hataları gidermek için önlemler ve çözüm yolları programda zaten yer almaktadır.
E-beyanname uygulamasına giderek gelişmekte olan bilgi işlem teknolojisinden faydalanarak beyanname noktasında bir takım kolaylıklar sunmak ve bu işlemi çok daha etkin bir şekilde gerçekleştirmek için geçilmiştir. Bu uygulama Maliye Bakanlığı tarafından ilk olarak 2004 yılında hayata geçirilmiş ve bu tarihten sonra sürekli değişim ve gelişim göstererek günümüze kadar gelmiştir. Sistemin hali ne ilk ne de son olduğunu söyleyebilmek elbette ki zor. Zira gelişen ve değişen şartlar ister istemez sistemin de güncellenmesini netice verebilmektedir. Bu nedenle sistemi güncelleme noktasında her yenilik anında karşılık bulmaktadır.
Gelinen noktada bazı beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesi zorunluluğu bulunuyor. E- beyannamenin ne zaman zorunlu olduğu sorusunun yanıtı da buna bağlı olarak verilmektedir. Zorunluluk başlangıçta yoktu ancak zamanla işleyişteki yükün hafifletilmesi amacıyla bazı işlemlere kademeli olarak zorunluluğun getirildiğini görmekteyiz.
İlk defa e beyannamenin zorunlu hale gelmesi ise şu şekilde olmuştur:
2004 yılında e beyanname hayata geçirildikten bir yıl sonra 346 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile bazı mükelleflere zorunluluk getirilmiştir.
03.03.2005 yılındaki bu zorunluluk Özel İletişim Vergisi, Özel Tüketim Vergisi ve Şans Oyunları Vergisi’ne getirilmiştir. Ayrıca bazı sınırları aşması durumda Yıllık Gelir Vergisi, Geçici Vergi ve Kurumlar Vergisi için de söz konusu zorunluluk aynı Vergi Usul Kanunu ile getirilmiştir.
Yukarıda da değindiğimiz üzere gelişen ve değişen şartlar karşısında farklı ı tarihlerde yayımlanan Vergi Usul Kanunu (VUK) Genel Tebliği ile çeşitli vergilere ve ödemeler de e-beyanname zorunluluğu getirilmiştir. Bu zorunluklara baktığımızda karşımıza şöyle bir süreç çıkmaktadır:
Ekim 2005’te yayımlanan 351 sayılı VUK Genel Tebliği ile zorunluluk getirilen mükelleflerin geçmiş borçları, düzeltme ve benzer işlemleri de elektronik beyanname ile yapacakları ifade edilmiştir.
Şubat 2007 tarihine gelindiğinde yayımlanan 367 sayılı VUK Genel Tebliği ile kurumlar vergisi mükelleflerine Kurum Geçici Vergisi ve Kurumlar Vergisi’ni elektronik ortamda gönderme zorunluğu getirilmiş ve ayrıca Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı mükelleflerine ise bütün vergiler için zorunluluk getirilmiştir.
Haziran 2017 tarihinde yayımlanan 373 sayılı VUK Genel Tebliği ile Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi mükelleflerine, Hizmet Vergisi için e-beyanname zorunlu hale getirilmiştir.
Ekim 2007 tarihinde yayımlanan 351 sayılı VUK Genel Tebliği ile zorunluluklar biraz daha genişletilmiş ve böylelikle Gelir Vergisi, Geçici Vergi Beyannameleri, Muhtasar ve Katma Değer Vergilerinin beyannamelerinin elektronik ortamda gönderilmesi zorunlu tutulmuştur.
E beyanname ile gönderilmesi gereken belgelere gelindiğinde ise karşımıza şöyle bir tablo çıkmaktadır.
Yukarıda bahsedilen e-beyanname işlemlerini yapabilmeniz için sizi Eray’ın sunmuş olduğu çözümlere bekliyoruz. Bunun için yapmanız gereken sadece bir talep formu doldurmak. Gerisini ise bize bırakın.