444 85 85
TIKLAYIN SİZİ ARAYALIM
TIKLAYIN SİZİ ARAYALIM
eray.com.tr > AKADEMİ > E-Dönüşüm > E imza nasıl alınır?
  • ErayTeknolojiAS
  • Yorum yapılmamış
E imza nasıl alınır?

E imza nasıl alınır?

E imza nasıl alınır sorusu bugün ticaretle uğraşan kişilerin gündemini epey bir meşgul etmekte. Sadece ticaretle uğraşanların gündemin de değil elbet aynı zamanda e imza ile birlikte e devlet işlerini halletmek isteyenler için de e imza nasıl alınır merak ediliyor.

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte geldiğimiz durum özellikle internet ortamında yapılan anlaşmalarda üçüncü kişiler tarafından yapılabilecek veya yapılma ihtimali olan dolandırıcılıkları ve yolsuzlukları sıfıra indirecek bir sistem bu aslında e imza. Yazılı belgelerde kullanılan ıslak imza kadar geçerli olan ve hukuki bağlayıcılığı olan bu sistemle birlikte bütün işlemlerin son derece kolay ve hızlı hale gelmesi amaçlandı.

Bu hamlelerle birlikte karşımız kısa adı e imza olan elektronik imza ortaya çıkmış oldu.

Elektronik imza nedir?

Elektronik imzanın tanımına bakıldığında elektronik imzanın hukuki ve teknik yönleri ile kullanımına ilişkin esasları belirleyen 5070 sayılı elektronik imza kanunu’nda e imza ıslak imza ile eş değer sayılan, elektronik ortam bulunan bir belgeye eklenerek imzalayanın kim olduğunu açığa çıkarmaya ve belirlemeye yarayan veri olarak ifadelendirilmektedir.

Elektronik imzayı ıslak imzadan ayıran önemli bir fark bulunmaktadır. Bu fark elektronik imzanın ıslak imza gibi tek bir çeşit imzadan oluşmaması sayısal bir veriyi temsil etmesidir. Bu sayısal veriye bakıldığında ise sayısal verinin harf, karakter ve sembollerden oluştuğunu ve ilgili tarafların kimliklerinin doğruluğunu sağladığını görmekteyiz.

E imza nasıl alınır?
e imza nasıl alınır

Elektronik imzanın hukuki olarak ıslak imzalar ile aynı işleve sahip olduğunu görmekteyiz. Ancak bazı önemli noktalar var ki, buralarda elektronik imzanın kullanılması mümkün olmamaktadır. Bu kullanılamayan yerlere baktığımızda veraset ve intikal işlemleri ile evlenme ya da üçüncü tarafların şahitliğinin gerekli görüldüğü emlak alım satım işlemleri gibi durumların elektronik imza kullanımı için uygun ve müsait olmadığını ve bu nedenle belirtilen işlemlerde e imzanın kullanılamayacağı yasa ile belirlenmiştir.

e imza nasıl alınır

Belirtilen durumların haricinde ise elektronik imza ile hazırlanmış olan bütün belgeler senet olarak sayılacağı için aksi bir durum ispat edilene kadar kesin delil olarak kabul edileceğini hatırdan çıkarmamak gerekiyor.

Bir elektronik imzada hangi özellikle bulunuyor?

Elektronik imzaya bakıldığında onun 3 temel özelliğinin olduğunu görüyoruz. Bu özellikler kısa verilerin bütünlüğü, inkar edilemezlik ve kimlik doğrulama şeklindedir.

Veri bütünlüğü verilerin izinsiz değiştirilmesini, verilere ekleme yapılasını ve sızmasını önlemek için alınan bütün tedbirleri ifade etmektedir.

e imza nasıl alınır

Kimlik doğrulama ise veriyi gönderen kişinin gerçekten o veriyi gönderen kişi olup olmadığı noktasında bir garantiyi ifade etmektedir.

Son olarak inkar edilemezlik özelliği ise kişilerin elektronik ortamda yaptıkları işlemlerin kesinlikle o işi reddetmesinin mümkün olmadığını ifade etmektedir.

E İmza nasıl alınır?

Elektronik imza nasıl alınır şeklindeki sorumuz aslında yazımızın ana kısmını oluşturuyor. Çoğu zaman aklımızın karıştığı noktalar arasında e imza alma işini nasıl halledeceğimiz yer alır. Değineceğimiz konu sadece elektronik imzanın elde edilmesi değil elbet.

e imza nasıl alınır

E imza almak zor bir iş değil. Güvenli elektronik imza sadece nitelikli elektronik sertifika ile sağlanıyor. Nitelikli Elektronik Sertifika almak için başvurulabilecek yerler olan Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun internet sayfasında yayımlanıyor.

Buraya baktığımızda karşımıza şöyle bir bilgi çıkıyor: Güvenli Elektronik İmza kullanmak için gerekli olan nitelikli elektronik sertifika aşağıda isimleri listelenen Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılarından temin edilebilir. Başbakanlık Genelgesi gereği TÜBİTAK-Kamu Sertifikasyon Merkezi sadece kamu çalışanlarına sertifika hizmeti sunmaktadır. Bu kuruluşlara bakmak için bu linke tıklayabilirsiniz.

e imza nasıl alınır

E imza almak için gerekli belgeler nelerdir?

Eğer bireysel olarak e imza alacaksanız Başvuru sahibinin üzerinde T.C. kimlik numarası açıkça yazılı olan nüfus cüzdanı, pasaport, sürücü belgesi gibi fotoğraflı ve geçerli resmi kimlik belgesinin aslının yanınızda bulunması gerekiyor. Diğer taraftan nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ve başvuru formunun da yanınızda olmasına dikkat etmeniz gerekiyor.

Kurumsal olarak alacaksanız aşağıda verdiğimiz belgelere ihtiyacınız olacak. Kurumsal E-İmza için gerekli belgeler şunlar:

  1. Ticaret Sicil Memurluklarından son 6 ay içerisinde alınmış faaliyet belgesinin aslı,
  2. Başvuru sahibinin üzerinde T.C. kimlik numarası açıkça yazılı nüfus cüzdanı, pasaport, sürücü belgesi gibi fotoğraflı ve geçerli resmi kimlik belgesinin aslı,
  3. İmza sirkülerinin fotokopisi,
  4. Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ve başvuru formu.

Nitelikli Elektronik İmza Sertifikası Nedir?

Kısa adı NES olarak ifade edilen nitelikli elektronik sertifikalar ilgili kanunun 9. Maddesindeki şekliyle ifade edersek şu ifadeleri kapsamaktadır:
“nitelikli sertifika” olduğuna dair bir ibareyi,
sertifika hizmet sağlayıcısının kimlik bilgilerini ve kurulduğu ülke adını,
imza sahibinin teşhis edilebileceği kimlik bilgilerini,
sertifikanın geçerli olduğu süreyi ve
sertifikanın seri numarasını içermektedir.

Elektronik imza oluşturabilmek için Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından yetkilendirilmiş NES alınması zorunludur. Nitelikli Elektronik Sertifika sadece gerçek kişilere verilmektedir. Nitelikli Elektronik Sertifika kurumlara verilmemektedir.

Elektronik imza nasıl kullanılır?

Elektronik imzayı çalıştırabilmeniz için uygulamanın kullanılacağı bilgisayarda satın aldığınız yazılımı o bilgisayara kurmanız gerekmektedir. Bu yazılımı, size e-imza ile birlikte gönderilen CD ya da diğer medya araçlarında bulmanız mümkün.

Kurduğunuz program ile sertifikanıza giriş yapabilmeniz mümkün. Böylelikle imzanız artık kullanılabilir durumda olmaktadır.

Elektronik imza nerelerde kullanılır?

Elektronik imzanın nerelerde kullanıldığı sorusu son derece önemlidir. Elektronik imzanın kamusal ve ticari alanlardaki uygulamalarına baktığımızda şunları ifade edebiliriz.

  1. Elektronik imzayı ÖSS başvurularında kullanabilirsiniz.
  2. Elektronik imzayı KPSS başvurularında kullanabilirsiniz.
  3. Elektronik imzayı LGS başvurularında kullanabilirsiniz.
  4. Elektronik imzayı paraport başvurularında kullanabilirsiniz.
  5. Elektronik imzayı kurumlar arası iletişimlerde kullanabilirsiniz.
  6. Elektronik imzayı Sosyal güvenlik uygulamalarında kullanabilirsiniz.
  7. Elektronik imzayı Sağlık uygulamalarında kullanabilirsiniz.
  8. Elektronik imzayı Vergi ödemelerinde kullanabilirsiniz.
  9. Elektronik imzayı Elektronik oy verme işlemlerinde kullanabilirsiniz
  10. Elektronik imzayı İnternet bankacılığı işlemlerinizde kullanabilirsiniz
  11. Elektronik imzayı sigortacılık işlemlerinizde kullanabilirsiniz
  12. Elektronik imzayı kağıtsız ofislerde kullanabilirsiniz
  13. Elektronik imzayı e sözleşmelerde kullanabilirsiniz
  14. Elektronik imzayı e siparişlerde kullanabilirsiniz

Elektronik imza kullanımı önemli mi?

Uzaktan çalışan insan sayısının artmasıyla birlikte kuruluşların belgelerin ve sözleşmelerin nasıl imzalanıp sonuçlandırılabileceğini düşünmeleri gerekecek. Bazı projeler yavaşlayacak veya duracak olsa da, önümüzdeki birkaç ay içinde birçok rutin sözleşme yenilenecek ve diğer işlemler tamamlanacak. Islak mürekkeple imzalama lojistiği, imzalar ülke çapında dağılmış, baskı, tarama ve postaya sınırlı erişimle pratik olmayabilir.

Elektronik olarak imzalamak bu sorunların çoğunu ortadan kaldırabilir ve tüm tarafların bunu yapması için birkaç saniye içinde bir belge imzalamasına izin verebilir. Bununla birlikte, bugüne kadar birçok kuruluş, yasalardan ve potansiyel risklerden emin olmadıkları için elektronik imzaları benimsemeye isteksiz davranmıştır.

Elektronik imza kullanım amaçları neler?

Elektronik imza, web sayfasında bir onay kutusu kullanmak, e-posta göndermek veya bir tür güvenli elektronik imza kullanmak gibi birçok biçimde olabilir.

Elektronik olarak nasıl imzalanacağına (veya nasıl doğrulanacağına) karar verirken, belgenin imzaladığı iddia edilen kişi tarafından kimliğinin doğrulandığına dair makul bir güvence sağlayan bir sistemin kullanılması önemlidir.

Uygun olan, sözleşmenin veya belgenin niteliğine, imzanın geçerliliğine itiraz etme riskine ve başarılı bir itirazın sonuçlarına bağlı olabilir.

Örneğin, bir kişinin ıslak mürekkep imzasının bir JPEG dosyasını bir Word belgesine eklemek çok az güvence sağlar.

Yabancı bir ülkeden alınan e imza ülkemizde kullanılabilir mi?

5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na bakıldığında aslında bu sorunun cevabını buluyoruz. İlgili kanunda yabancı bir ülkede kurulu bir Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcı tarafından verilen elektronik sertifikaların hukukî sonuçları milletlerarası anlaşmalarla belirlenir denmektedir.

Yabancı bir ülkeden alınan elektronik imzanın Ülkemizde kullanılabilmesi için, yabancı bir ülkede kurulu bir Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcı tarafından verilen elektronik sertifikaların Türkiye’de kurulu bir Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcı tarafından kabul edilmesi halinde bu elektronik sertifikalar nitelikli elektronik sertifika olarak sayılır. Bu bağlamda hukuki geçerliliğinin olduğu görülmektedir. Ancak burada dikkat edilmesi gereken bir nokta ise elektronik sertifikaların kullanılması sonucunda doğacak zararlardan, Türkiye’deki Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısı da sorumlu olmaktadır.

Güvenli elektronik imza nasıl temin edilecek?

Güvenli Elektronik İmzanın ancak Nitelikli Elektronik Sertifika ile sağlanabildiğini ifade edelim. Nitelikli Elektronik Sertifika almak için başvurulabilecek yerler olan Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun internet sayfasında yayımlanmaktadır.

Elektronik imzaya ilişkin düzenlemeler neler?

Elektronik imzaya ilişkin düzenlemelere baktığımızda karşımıza şu kanunların olduğunu görmekteyiz.

  1. 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu (23 Ocak 2004 tarih ve 25355 sayılı Resmi Gazete)
  2. Sertifika Mali Sorumluluk Sigortası Yönetmeliği (26 Ağustos 2004 tarih ve 25565 sayılı Resmi Gazete)
  3. 2004/21 sayılı Başbakanlık Genelgesi (6 Eylül 2004 tarih ve 25575 sayılı Resmi Gazete)
  4. 5070 Sayılı Elektronik İmza Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik (6 Ocak 2005 tarih ve 25692 sayılı Resmi Gazete)
  5. Elektronik İmza ile İlgili Süreçlere ve Teknik Kriterlere İlişkin Tebliğ (6 Ocak 2005 tarih ve 25692 sayılı Resmi Gazete)
  6. Zorunlu Sertifika Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları (27 Ocak 2005 tarih ve 25709 sayılı Resmi Gazete)
  7. Sertifika Mali Sorumluluk Sigortası Tarife ve Talimatı (27 Ocak 2005 tarih ve 25709 sayılı Resmi Gazete)
  8. 2006/13 Sayılı Başbakanlık Genelgesi (19.04.2006 tarih ve 26144 sayılı Resmi Gazete)
  9. Nitelikli Elektronik Sertifika, SİL ve OCSP İstek/Cevap Mesajları Profilleri Rehberi’ne İlişkin Kurul Kararı (18.04.2007 tarih ve 2007/DK-77/207 sayılı Kurul Kararı)
  10. Ek: Nitelikli Elektronik Sertifika, SİL ve OCSP İstek/Cevap Mesajları Profilleri Rehberi
  11. Nitelikli Elektronik Sertifika, Zaman Damgası ve İlgili Hizmetlerin Ücretlerinin Belirlenmesine İlişkin Kurul Kararı (20.12.2006 tarih ve 2006/DK-77/760 sayılı Kurul Kararı)
  12. Güvenli Elektronik İmza Oluşturma ve Doğrulama Uygulamaları ile Güvenli Elektronik İmza Formatlarına Dair Usul ve Esaslar Hakkında Kurul Kararı (01.06.2006 tarih ve 2006/DK-77/353 sayılı Kurul Kararı)

E imza fiyatları

E imza fiyatlarının farklılık gösterebileceğini hemen belirtelim. Zira kullanım aralığına göre fiyat farklılaşabilmektedir. Güncel fiyatlara bakıldığında fiyatların üç haneli rakamlarda dolaştığını görüyoruz.  Eray’ın sizlere sunmuş olduğu Boylam e-imza dönüşümü ile şirketinizi geleceğe taşıyabilirsiniz. E-imza resmi işlemlerinizi dijital ortama taşıyabilir ve böylelikle, iş akış süreçlerinizi ve ticari operasyonlarınızı hızlandırarak işletmenizin verimliliği artırabilirsiniz. Sizlere sunmuş olduğumuz çözümler için fiyat bilgisi almayı unutmayın.

E imza nasıl alınır?
e imza nasıl alınır

Şimdi Eray sizlere Boylam e-imza ile e-dönüşüme adım atma fırsatı sunuyor.  Benzersiz hizmet anlayışı ile Türkiye’nin her yerinde ve her an teknik destek ekibi ile sunulan ürün Türkiye’nin JAVA bağımsız E-İmzası olup tüm uygulamalarda tak çalışır sistemiyle çalışıyor. Nitelikli Elektronik Sertifika üzerinde yapılandırılmış E-İmza altyapısına sahip olan ürün E-Devlet uygulamalarıyla, tüm ERP ticari yazılımlarla, EBYS ve otomasyon sistemleriyle tam uyum içerisinde çalışıyor. 3DS Güvenlik sistemi sayesinde üstün şifre güvenliği ile saklama özelliğine sahip olan ürünün ulusal ve uluslararası tüm uygulamalarda ilave program yüklemeden otomatik kolay kullanım özelliği bulunuyor.

Eray Teknoloji

Ürün Kataloğu

İNDİR

RAKİPSİZ E-FATURA KONTÖR FİYATLARI İÇİN

Sizi Arayalım

Uzmanlarımıza Danışın