Pos cihazından çekilen para ne zaman hesaba geçer sorusu, pos cihazı hata kodları ve pos cihazı başvurusu konusu aslında birçok ticaret erbabının aklını kurcalıyor.
Yazımız aslında bu konulara odaklanarak sizlere aydınlatıcı bilgiler sunmayı hedefliyor. Bu yazıyı okuduktan sonra pos cihazından çekilen para ne zaman hesaba geçer sorusuna yanıt bulacaksınız. Ayrıca pos cihazı hata kodları ve pos cihazı başvurusu konusunda da bilgi sahibi olacaksınız
Pos cihazından çekilen para müşterinin kart şifresini girip ödeme onayını vermesinden hemen sonra Türkiye’deki bankaların uygulamasına göre 1 ile 3 gün içerisinde hesaba aktarılmaktadır. Ancak Satıcı ilgili parayı hemen kullanmak isterse bankalar belli kesintiler uygulayarak satıcının hesabına aktarılmaktadır.
Bu işlem ve süreç bankaya bakılırsa değişse de bazı standartlar mevcuttur. Bankalar pos aleti müşterilerini iki kola ayırmış durumdalar. Blokesiz çalışan ve blokajsız çalışan müşteriler. Pos aleti kullanan işletme eğer Bloke usulüne bakılırsa çalışıyorsa hesabına yatan ücretleri anında kullanamaz. Banka ile meydana getirilen bekletme antak kalma süresi ne ise o bittikten sonrasında parayı kullanma hakkına haiz olur. Bu tip emek verme şekli düşük komisyon oranları sebebiyle işletmeler için oldukca avantajlıdır fakat bir halde nakit ihtiyacı sebebiyle bloke işletme tarafınca delinirse, banka parayı yüksek komisyon oranları ile işletmeye aktaracaktır. Bu noktaya bilhassa dikkat etmekte ve blokeyi delmemekte yarar var. Blokesiz çalışan pos aleti sahiplerinde ise gene banka ile meydana getirilen anlaşmaya bakılırsa para hesaba yatmış olduğu anda kullanım hakkı doğar. Bu Türk bankaları açısından genel anlamda 1-3 iş günü içinde değişmektedir.
Bilindiği üzere artık zamanımız nakit kullanımından daha çok kredi kartı kullanımının yoğun olduğu zaman dilimleri. Kredi kartı, kartın kredi limiti olarak da kart limitinden borç almanıza izin veren bir karttır. Kartınızı faturanıza yansıyan temel işlemleri yapmak için kullanırsınız; banka satıcıya ödeme yapar ve daha sonra faturanızı aldığınızda bankaya ödeme yaparsınız.
Banka kartları, kredi kartının rahatlığını sunar ancak farklı çalışır. Satın alma işlemi sırasında banka kartları doğrudan banka hesabınızdaki paranızdan düşer. Bunu, satın alma miktarına dayalı olarak yaparlar. Daha sonra yapılan işlem müşterinin bankalarına gönderir ve tüccar hesabına aktarılır. Bunun gerçekleşmesi birkaç gün sürebilir ve işlem gerçekleşmeden önce bekletme süresi düşebilir.
Burada dikkati çeken şey kredi kartı ile banka kartının arasından ince bir nüans farklılığının olması. Banka kartında hesapta para olması gerekirken kredi kartında hesapta para bulunmasına gerek bulunmamaktadır. Kredi kartında bir kullanım limitinin olması yeterlidir.
Şimdi pos cihazından çekilen paranın hesaba geçme durumuna bakılırsa bu durumun bankadan bankaya ve satıcı ile banka arasında yapılan bir sözleşmeye dayalı olarak değiştiğini ifade edebiliriz.
Bazı standartlara dayalı olarak yürütülen işlemlerde bankaların pos cihazı müşterilerini ikiye ayırdıklarını görüyoruz. Bu standartlara özellikle bakılmalı.
Bu ayrıma göre pos cihazı kullanan satıcılar bloke odaklı çalışan ile blokesiz çalışanlar şeklinde ikili bir ayrıma tabi tutulmuştur.
Pos cihazı kullanan işletme eğer bloke odaklı hareketi ediyor ve sözleşmeyi buna göre yapmış ise hesaba yatan ücretleri anlık olarak kullanamıyor.
Banka ile yapılan sözleşmede belirtilen gün sayısı ne ise paranın tamamını o gün süresi dolduktan kullanabiliyor. Eğer gününden önce kullanmak isterse bu durumda banka erken çekme ücreti şeklinde bir komisyon uyguluyor.
Blokesiz şeklinde bir anlaşma yapıldı ise bu durumda para direk olarak hesaba yatmış olduğu anda kullanım hakkının doğması gibi bir durum ortaya çıkıyor. Bu paranın heaba geçmesi ise 1 ya da 3 iş gününü bulabiliyor. Burada herhangi bir komisyon ücreti bulunmuyor.
Birde özellikle çok merak edilen bir noktada taksitli alışverişlerde hesaba geçme süresi nedir?
Banka ile anlaşmanıza bakılırsa 2 olasılık mevcuttur. Alışveriş tutarının tamamı yatabilir yada taksit taksit banka müşteriden eğitim ettikçe size ödeyebilir. Burada ilk ihtimalde bankanın size oldukca daha yüksek bir komisyon çıkaracağını da hesaba katmanız gerekir.Örnek verecek olursak, şu 1.000 liralık alışveriş üstünden daha iyi anlamanızı sağlayabiliriz.Bir işletme olarak Güvence bankası ile çalıştığınızı varsayalım. Alan kişi 1.000 liralık alışveriş yapmış olup bunu da 4 taksite böldürmek ister. 250 lira x 4 aydan = 1000 lira.Güvence bankası size şu şekilde bir teklif sunar. Her ay 240 lira olarak sana komisyonu kesilmiş şekilde 4 ay içinde toplam 960 lira ödeyebilirim yada bu parayı derhal istersen alışverişin yapıldığı günün ertesi günü 920 lira olarak ödeyebilirim.
Pos cihazı hata kodu, yazar kasa pos cihazının ekranında görülen ve bazen de slipe yazılarak görülen işlem hatalarıdır. Bu işlem hatalarını bir tablo şeklinde sunmamız gerekirse şu şekilde yer verebiliriz:
Hata Kodu | Açıklama |
000 | Onay Kodu xxxxxx |
001 | Bankanızı Arayın |
002 | Bankanızı Arayın |
004 | Red-Karta El Koy |
005 | Red-Onaylanmadı/İşlem Onaylanmadı |
008 | Kimlik Kontrolü/Onay Kodu xx |
009 | Lütfen İşlemi Tekrar Deneyiniz |
011 | Onay Kodu xxxxxx/VIP-İşlem İçin Onay Verildi |
012 | Red-Geçersiz İşlem/Geçersiz İşlem |
013 | Red-Geçersiz Tutar/Geçersiz İşlem Tutarı |
014 | Red-Hatalı Kart/Geçersiz Kart Numarası |
015 | Red-Geçersiz Kart/Kart Veren Banka Tanımsız |
030 | Bankanızı Arayın |
033 | Red-Karta El Koy/Vade Sonu Geçmis-Karta El Koyunuz |
034 | Red-Karta El Koy/Sahtekârlık-Karta El Koyunuz |
038 | Red-Karta El Koy/Hatalı Şifre-Karta El Koy |
041 | Red-Karta El Koy/Kayıp Kart-Karta El Koy |
043 | Red-Karta El Koy/Çalıntı Kart-Karta El Koyunuz |
051 | Red-Yetersiz Limit |
054 | Red-Onaylanmadı/Vade Sonu Geçmis Kart |
055 | Red-Şifre Tekrar/Hatalı Kart Şifresi |
057 | Red-Onaylanmadı/İşlem Tipine Müsaade Yok |
058 | Red-Onaylanmadı/İşlem Tipi Terminale Kapalı |
062 | Red-Onaylanmadı |
065 | Bankanızı Arayın/Para Çekme Adet Limiti Asıldı |
075 | Red-Onaylanmadı |
091 | Bankanızı Arayın/Kartı Veren Banka Hizmet Dısı |
092 | Red-Geçersiz Kart |
096 | Sistem Arızası/Bankanızı Arayın |
096 | Bankkart Basak İşlemlerinde Teblig Süresi, Ek Hesap Numarası ve Kartın Limiti Kontrol Edilmelidir |
748 | Kart Kaynaklı Hata-Kartın Tüm Bilgileri Kontrol Edilmelidir |
718 | Kart Kaynaklı Hata-Kartın Tüm Bilgileri Kontrol Edilmelidir |
Pos cihazı başvurusu yaparken yanınızda olması gereken belgeler bulunuyor. Bu belgeler şunlar:
Kimlik aslı ve fotokopisi.
İşletme ortak ise her bir ortağın ayrı ayrı kimlik fotokopisi.
İşletmenin ikamet belgesi.
İşletme ruhsatınız.
İşletme vergi levhası
Adınıza kayıtlı bir fatura (elektrik, su vb.)
İmza beyannamesi.
Bu belgeleri hazırladıktan sonra artık pos cihazınızı kullanmaya başlayabiliyorsunuz.