Bu yazımızda sizlere e arşiv fatura uygulaması hakkında bilmeniz gerekenleri anlatmaya çalışacağız. Bildiğiniz üzere 19 Ekim 2019’da Resmi Gazete’de bir tebliğ yayınlanmıştı.
Yyaınlanan tebliğ ticari faaliyetlerle uğraşanlara yönelik bir dizi düzenlemeyi içeriyor. Bu düzenlemeler içerisinde yer alan hususlardan bir tanesini de elektronik arşiv fatura uygulaması oluşturuyor.
Adı üstünde bir uygulama olan e arşiv fatura uygulaması Gelir İdaresi Başkanlığınca vurgulanan standartlara dayalı ve uygun olarak hazırlanan elektronik arşiv faturanın dijital ortamda oluşturulmasını ifade ediyor. Diğer taraftan sadece oluşturulma değil aynı zamanda elektronik ortamda muhafazası, ibrazı ve raporlamasını da kapsıyor.
GİB e–Fatura listesinde kayıtlı bulunan bir alıcı mükellefe, kağıt fatura kesilebilir mi? e–Fatura kullanımı sisteme kayıtlı mükellefler arasında zorunludur ve sistemde bulunan bir mükellefe kesilecek kağıt faturalar yok hükmündedir.
Tebliğ’e bakıldığında e-fatura kullanıcısı olan tüm mükelleflerin e-Arşiv Fatura Uygulaması’na 01.01.2020 tarihi itibariyle zorunlu geçiş yapması gerekiyor.
Ayrıca aracı hizmet sağlayıcıları ve internet ortamında ilan yayınlayanlar ile internet reklamcılığı hizmet aracılarının e-arşiv fatura uygulamasına 01.01.2020 tarihi itibariyle zorunlu geçiş yapması gerekiyor.
Son olarak ilgili tebliğde elektronik Arşiv Fatura uygulamasına dahil olmayan mükelleflerin 1.1.2020 tarihinden itibaren düzenleyecekleri faturaların vergiler dahil toplam tutarı eğer 30 bin TL’yi aşıyor ise söz konusu faturaların e-arşiv fatura olarak e-belge düzenlenme portalı üzerinden düzenlenmesi zorunlu hale geliyor. Bu durum vergi mükelleflerine düzenlenenler açısından vergiler dahil toplam tutar 5.000 TL’yi geçiyor ise yine söz konusu faturaların e-arşiv fatura olarak e-belge düzenlenme portalı üzerinden düzenlenmesi zorunlu.
Elektronik ortamda kayıt tutulması demek istediğiniz anda istediğiniz yerden bu bilgilere ulaşabilmeniz anlamına geliyor. Ayrıca çok hızlı bir şekilde faturalarınızı oluşturabilecek ve böylelikle sizden alışveriş yapan ve e-fatura kaydı olmayan mükelleflere son derece rahat bir şekilde hazırlamış olduğunuz elektronik faturalarınızı gönderebileceksiniz.
E–arşiv portal uygulamasına giriş yapabilmek için öncelikle https://portal.efatura.gov.tr/EArsivPortalBasvuru/ bağlantısından başvuru yapmanız gerekmektedir. Bu bağlantıdan başvuru yaptıktan sonra başvuru yaptığınız mali mühür ile e–arşiv portal uygulamasına bu ekrandan giriş yapabilirsiniz.
VUK Genel Tebliği’ne göre 1 Ocak 2019 tarihi itibarıyla günümüzde internetten mal ya da hizmet satışı yapan işletmeler içinden cirosu 5 milyon TL ve üzerinde olanlar e–Arşiv uygulaması kullanmak zorundadır.
İşletmeniz açısından konuyu değerlendirdiğimizde hem yaptığınız iş sürecinin hızlanmasını sağlayacak hem de ticari işlemlerinizi son derece süratli bir şekle dönüştürdüğünüz için verimliliğiniz artacak.
Diğer taraftan şirket kaynaklarınızı daha verimli bir şekilde kullanacak böylelikle zamandan da tasarruf ederek dikkatinizi ve tecrübelerinizi farklı alanlara kaydırabileceksiniz.
Elektronik arşiv fatura uygulamasına Gelir İdaresi Başkanlığı’nın sunduğu Portal üzerinden yararlanabilirsiniz.
Bunun haricinde eğer varsa kendi sunucularınız üzerinden doğrudan Gelir İdaresi Başkanlığı’na entegre olabilirsiniz.
Son bir yol olarak da özel entegratörler aracılığı ile yani Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan izin almış özel entegratör firmalar yoluyla faydalanabilirsiniz.